Eftersäsong 2022

Jag fick en lång säsong med många fina nya och gamla ställen att besöka under 2022. Det blev hela 94 nätter för mig ihop med min familj.

Av dessa fick Sverige hela eftersäsongen.

Lidköping fick sin helg och Mariestad likaså
Även Hjo fick en egen helg och där testade vi en ny ställplats
Åhus och Åhusgården besökte vi en stormig helg
Österlen är ju ett måste så dit åkte vi i början på oktober
Ingen höst utan besök i Persköp
Mölle en vacker helg i början av november
Skallkrokenshamn fick avsluta säsongen i slutet av november (självklart fick även Halmstad och Varberg sina besök även i år)

2022 sommarsemester i bilder

Råå hamn fick bli första stoppet på årets semester
Kerteminde fick bli första danska stoppet innan besöket i Odense med övernattning i Aabenraa
Friedrichstadt har länge legat på önskelistan
Regensburg och Hamburg fick ett besök i värmeböljan
Hamburg kunde fått ett längre besök men +34 C kändes som lite för varmt för en storstad
Stade var en mysig stad men även här fick vi känna på +30 C
På väg söderut fick Greven bli nästa stopp
Ernst ett måste vid Mosel, med cykeltur till Cochem
Enkirch var ett nytt ställe för oss
Wintrich levererade både vinprovning och bra ställplats
Graach är ett favorit stopp på Mosel
Denna gång med vinprovning i Graach och besök i Bernkastel-Kues
På väg norrut hittade vi en ny by att besöka, Wetzlar
I Celle var det fullt på ställplatsen och det förstod vi sedan varför
Celle blev en ny favorit för mig och min familj
Det årliga besöket i Travemünde var ju ett måste
Och självklart fick även Heiligenhafen sitt årliga besök, likaså restaurang Anno 1800
Dags att lämna Tyskland…
Och äntra Møn och Klintholm havn i Danmark
Även Stege havn fick ett besök
Såsom Køge och Rungsted havn (underbar havn men dyr parkering att stå på)
Tillbaka till Sverige och ett nytt ställe testades även här, Skeda strand, ett underbart ställe

En lång vilsam semester var till ända för mina ägare som inte orkat hålla min dagbok uppdaterad. Ibland tar annat över, men hon har ju lagt ut bilder på min Instagram så kan ju inte klaga…

2022 sammanfattat i bilder – Midsommarveckan

Midsommarveckan

Halmstad- Grenå till Hvide Sande
Hvide Sande levererade en underbar sommarkänsla

En tur på danska västkusten

Esbjerg och Ribe
Ribe och Haderslev havn
Kerteminde en ny favorit
Kerteminde kommer vi till många fler gånger
Helsingör fick avsluta midsommarveckan

Redan slutet på maj…

Det är lite stiltje här på min blogg just nu. Min ägarinna har haft en tuff vinter med mycket jobb, nytt system som skulle implementeras nu i maj och sedan lille Alvin och hans kurser… sen var det de där nya små familjemedlemmarna oxå ju… Inte lätt att få till allt här i livet på en gång 😅

Grötvikshamn

Men de har varit ute med mig… och åker ut så snart de bara kan.

Dock kommer bloggen vara det sista som blir uppdaterat… Men du har väl inte missat att jag även finns på Instagram 😀

Denna långhelg blev det en liten omväg via Hallandsskogar, då Alvin skulle besöka en riktig frisör för första gången.

Från en lurvig ”blandras” till en äkta cockerspaniel

Därefter efter mååååånga lååånga timmar på vägen landade vi på östkusten och ett favoritställe för mig och mina ägare.

Sent var det men det fanns platser på mitten..

På morgonen åkte ett antal vidare och jag intog en plats på första parkett.

Vackra vyer men ack så blåsigt
Vädret spelar spratt som om det vore april

Inte riktigt väder för att sitta ute längre stunder, men långa promenader funkar det perfekt för. Idag gick min familj längs havet till Köpingsvik för en lunch och sedan tillbaka en annan väg.

Imorgon rullar vi vidare… vart? Kolla på Instagram vet jag 🙃😉

Påsk, vår och natur

Österlen

Man kan ha det sämre… det går ingen nöd på oss… 🚍☀️🥂

De orden har jag hör min ägarinna säga flera gånger nu under påsken… vi har rullat korta sträckor här på Österlen, två nätter här och två nätter där.

Vi började med Simrishamn med dagstur till Kivik och Stenshuvud nationalpark.

Därefter fick Skillinge besök av oss med dagsturer till Sandhammaren 😍

Ingen av dessa fina vandringsleder lät mig stanna där en längre tid eller ens övernatta (campingförbjuden) men jag har ju ratt och hjul så det går bra att förflytta mig enkelt mellan ställplatsen och skogen 🤩

Alvin fick springa lös längs havet och genom skogen tillbaka båda vandringarna mina ägare gjorde till Sandhammaren. Än så läge är hundar tillåtna på stranden, men snart är varken jag eller Alvin välkomna 🙄

Nästa stopp fick bli Kåseberga. Även där blev det vandringar men då vädret blev varmare så blev det även en hel del häng hos mig och självklart även ett matstopp nere i hamnen.

Sista stoppet för denna turen blev Ystad med en lägre stadspromenad för familjen.

Säsongen 2022 har redan börjat

Vad hände egentligen? Gick de i ide, min familj… ja nästan eller in i jobb bubblan 🙄 Det blev ingen riktig summering av förra säsongen och ingen riktig början av denna. Jag tömdes först i januari 😳 och fylldes i mars…

Men mina ägare började året med en liten utlandsresa med flygbiljetter som varit bokade som något annat innan den dära Corona började…

London

Husbilsåkandet med mig fick sin säsongsstart 18/3

Under två efterföljande helger… för att vara nära BB…

Nu har den lille kommit, vi har varit barnvakt åt storasyster, så nu kan vi ut och åka på äventyr igen. ☺️

Helgen innan påsk… då brukar vi ju åka på långtur. 🤔

Vandra i skogen? Ja

Det blev Persköpsställplats som första anhalt för det blåste storm och vill man ut och vandra som mina ägare gärna vill så…

Nu är vi på rull igen. Lite jobb varje dag för min ägarinna men är man på rull och kan ha lite kortare dagar så blir det ju som långsemester när man är iväg 🤗

Idag blev det Simrishamn, där vi då aldrig lyckats få plats i hamnen…

Vandring idag? Ja i stenshuvud nationalpark!

Publicerat i Carthago på väg | 2 kommentarer

En perfekt novembervecka och säsongsavslutning

Fredag 29/10

Fredagskväll, mörkret har lagt sig och vi skall ut på rull…

Hungriga griniga, trötta… vart hamnar vi då? Citycamp i Halmstad så klart! (när man inte orkar köra längre)

Hittade en plats bakom ”ladan” som tillhör båthamnen, taget! Men då kom det ut en korpulent herre i fritidskläder med en rökande fru från HB’n på platsen bredvid…

Denna plats är redan tagen ser ni väl med pallen som står på den…🙄 Dessutom påstod denne herr att han var hamnkapten i båthamnen.

Gissa vem vi valde (och kommer att välja framöver) att ge våra pengar till? Ja inte till en båtklubb med en hamnkapten som paxar platser till sina vänner med en pall. 🙄

Målet var ju söderut… så vi stannade i Rydebäck för en hundpromenad till Råå och tillbaka.

Lördag 30/10

Hon handlade på Ica maxi vid Löddeköpinge och rullade vidare.

Veckans plan var… väder och naturreservat / vandringsleder. Så vi började med en strax sydöster om Lund.

Dalby söderskogs nationalpark

En kort kvällspromenad och koll på läget innan det blev kolsvart ute. Men här på parkeringen där vi stod var det belyst med lyktstolpar.

Promenaden på söndagen var desto finare. Vilken tur att de tog en förmiddagspromenad för när vi kom tillbaka så var hela stora parkeringen full (med ett 100-talet platser).

Söndag 31/10

Söndagen skulle förbrukas i Lund.

Efter en timmes letande för en parkering där vi skulle få plats körde vi lite längre ut till villagatorna och parkerade. Lund är inte husbilsvänligt, kom vi ju fram till redan i somras, men de ville ju se Lunds domkyrka…

Tre arbetsdagar… vart har vi en ställplats där vi trivs, med bra Wi-Fi och el mm? 🧐

Det fick bli Limhamn, inte för ställplatsen men för området och möjligheterna till sena mörka upplysta kvällspromenader för mina ägare med Alvin.

Här var endast de gamla platserna öppna, men samtliga fem var upptagna alla tre nätterna som vi stod här.

På söndagskvällen tyckte vi att det blinkade konstigt i det nya toaletthuset. Strax därpå påtalade SOS appen att det var en båtolycka strax utanför där vi stod. Bara någon minut senare stod lågorna höga bakom toaletthuset och brandkåren kom körandes. Lite väl spännande…😰 och fruktansvärt tråkigt för båtägaren som fick halva sin fina (nya) båt uppbrunnen.

Här fick mina ägare några riktigt bra arbetsdagar och mysiga kvällar i grannskapet och jag hade det riktigt bra med el på min plats.

Det nya Limhamn som vuxit upp mellan de två båthamnarna är helt underbart område att strosa runt i. Ett av husen är t.o.m. byggt som man bygger hotellen söderut…med alla balkongens mot havet 🤩

Onsdag 3/11

Dax att påbörja den långlediga helgen 😍 Sista för säsongen.

Nu skulle här vandras igen. Min ägarinnas fot är bättre men ännu inte bra nog för naturstigar, så det blir ett letande av platser med leder eller skogsvägar…

Vi hittade sådana vid Häckeberga slott. Men tyvärr fick man inte stå vid slottet, så vi rullade vidare mot reservatets parkeringar.

Onsdag 3/11

En promenad på skogsvägen och sedan middag… det var ju hennes födelsedag 🥂 så hon fick välja maten. Schnitzel på kyckling (hemmagjord) med ugnspotatis och grillbea. 😍

Eftermiddag kontra kväll…

Att det var mörk i Dalby var bara förnamnet mot vad det blev här. Tyst och mörkt… tur pannlampan var med, annars hade Alvin fått kissat på buskarna utanför mig. 😂

Bara såååå vackert! Och sådan Lisa för skälen och ett utarbetat huvud. 🌳🪵🌲🐁🐇🦌 Även Alvin tyckte att det lukta extra gott här, så det fick bli långlina och många inkallningar med mycket godis 😂.

Nu skulle vi ta en annan mysig plats med ställplats och som förhoppningsvis inte var knökfull med turister… som på sommaren.

Torsdag 4/11

Falsterbo- Skanör har allt mina ägare vill ha… god fisk på fiskeriet, hav och vandringar.

På köpet fick vi storm över natten, jag gungade från sida till sida. Vinden letade sig in genom kylskåpsventilationen, så jag vändes om. Hela jag blev blästrad med sand, vilket inte var såååå värst önskat. Det blev Inte många sömntimmar 😵😵‍💫💨🌊.

Avslutar vid ännu en favorit

Vädret lovade regn, regn, regn, så vart åker man då? Ett ställe där man inte bryr sig om regnet… där man kan vandra längs grusvägar (som hon kan gå på)… där det är lugnt, inte så blåsigt…

Självklart så åkte vi till Persköps ställplats för att avsluta vår husbilssäsong.

Här finns allt utom havet och det visade sig ju inte från den roligaste sidan med alla vindarna, så det blev ett enkelt val.

Med detta sagt så önskar vi er alla där ute en underbar vinter och kanske en och annan, en lång eftersäsong.

Nu tar barn och hundvakts helger över tillsammans med alla musikaler som nu skall gås på istället för våren 2020.

Men man vet ju aldrig när min ägarinna har tid att hjälpa mig att skriva här i min dagbok. 🙌🏼

Kram på er alla! Kör lugnt så ses vi ute till våren igen!

Publicerat i Carthago på väg | Lämna en kommentar

Halmstad är en stående favorit

Ännu en vecka med fint väder framför, vart tar man då vägen för homeoffice, som dessutom skall vara någorlunda nära hemmet för kort resa sent på onsdagskvällen och kort hemresa på lördagsförmiddagen för att snabbt komma hem till att vara hundvakt…

Det fick bli Halmstad som ju är en favorit. Nu blev valet Citycamp då mörkret lägrar sig tidigt på kvällarna och min ägarinna inte vill gå ut i mörkret med sin onda vrist och riskera en ny olycka.

Så vackert läge och nu med fint väder och dessutom utan västkustens vindar. Det kunde inte bli bättre.

Man kan definitivt ha det sämre än så här! Så priviligierade mina ägare känner sig som kan flytta ut till mig när väggarna hemma kryper närmare… jag är ett perfekt val för hemmakontor!

Vackert som på en tavla från tidig morgon till sen eftermiddag. Väljer man dessutom en av platserna längst ut (utan el) så har man solsken ända till solnedgång.

Det har varit många HB’n här redan från när vi anlände på onsdagskvällen men nu är det helt fullt.

Det är numera två ställplatser här längs kajen. Citycamp och ställplats Najaden som tillhör gästhamnen. Skillnaden är 20kr dyrare på den senare som ligger någon hundra meter närmare staden och som dessutom saknar tömning men har finare toaletter mm service.

Alvin fick springa runt på stranden idag och därefter blev det matlagning med bubbelvin och lite ost till förrätt.

Nu blir det skogen för min familj när de skall få en till hund i huset över helgen…

Publicerat i Carthago på väg, Sverige | Lämna en kommentar

Göteborg skärgård

För två veckor sedan tog jag mina ägare till Göteborgs skärgård eller Hönö närmare bestämt.

Redan på torsdagskvällen rullade vi och fick den sista platsen på första raden.

Mina ägare hade valt Hönö utifrån Wi-Fi hastigheten på tre, då det är där de har abonnemanget som jag bär på. De måste ha bra täckning för att båda skall kunna sitta på sina teamsmöten hela dagarna…

Men det blir inte så mycket bloggande på dessa resor då det är homeoffice som gäller då. Dessutom så tar den där svarta lurviga saken vi har med oss, det mesta av fritiden.

Men då vädret var helt på vår sida blev det ändå många sköna timmar utomhus.

På fredagen blev här helt fullt och lite till… det stod HB’n överallt t.o.m. bakom magasinen.

Alvin fick träffa sin bror som bor här och det blev t.o.m. en promenad även om min ägarinnas vrist inte riktigt läkt färdigt ännu. (Kanske dags för nytt läkarbesök snart? 🙄)

Det är så vackert här ute. Synd att det inte kunde bli fler promenader på klipporna.

Helgen därefter skulle bli regn… och det hade vädergudarna rätt i…

Publicerat i Carthago på väg, Sverige | 1 kommentar

Campinghelg i Halland

När vi för exakt två år sedan besökte Elmia mässan, gick vi med i Caravan Club. Som ny medlem fick man några frihelger på CC campingar.

Giltighetstiden går ut 2021 och denna campingen stänger i september, så det var bara att boka en campinghelg i Halland…det är ju inte gratis att stå på camping, så en gratishelg på nytt ställe är ju trevligt. 😁

Fredag eftermiddag och över 25c, det kan ju bli en perfekt sensommarhelg!

Tyvärr redan klockan sex kom molnen…och en liten skur. Därefter var det för kallt för att sitta ute.

Lördagen blev till en typisk ”svensk sommardag” med 21c och ömsom sol ömsom vatten… men mina ägare tog en promenad och satt ute så mycket vädret tillät.

Vi har även haft lite andra äventyr sedan semestern…

En härlig familjehelg uppe på Orust.

Varit barnvakt för 1 åriga barnbarnet…

…och haft finbesök hemmavid av Helena och Peter med Freedom från Freedomtravel. (De måste haft trevligt för jag hörde dem ända till småtimmarna på en vanlig vardag 😳😵‍💫)

Sedan försöker ju min ägarinna kurera sin stukade fot… den vill inte riktigt läka, vilket gör att hon blir sittandes hos mig, vilket inte är riktigt hennes grej…

Kanske några arbetsdagar hos mig skulle kunna råda bot på tristessen…